Návštevnosti prospieva domáce zázemie klubov

Návštevnosti prospieva domáce zázemie klubov

Ligový nováčik z Košíc má zaujímavý potenciál, v kombinácii s dobrými výsledkami môže čoraz viac zapĺňať tribúny.

Niké liga počas posledného víkendu zavŕšila prvú polovicu základnej časti. Zápasové dianie počas jedenástich kôl prilákalo na tribúny dovedna 184 092 divákov, čo znamená o 33 249 ľudí viac v porovnaní s rovnakým obdobím v minulom roku. „Väčšia vyrovnanosť ligy a fakt, že všetky kluby hrajú na vlastných štadiónoch,“ pomenúva dôvody tohto nárastu v rozhovore na tému diváckeho záujmu výkonný riaditeľ Únie ligových klubov Michal Mertinyák.

Ako vnímate nárast návštevnosti v porovnaní s predchádzajúcou sezónou a čo za ním stojí?

Vnímam to ako prirodzený vývoj. V podstate sme to aj očakávali, keďže sme vedeli, že všetky kluby budú po dlhej dobe hrať svoje zápasy na domácom štadióne. Košice, ktoré vstúpili do ligy ako nováčik, sú druhým najväčším mestom na Slovensku a takisto svoje zápasy hrajú na domácom štadióne. To je obrovský posun oproti minulosti. Aj vďaka tomu, že sme v tomto smere boli v minulosti dôslední, prišiel teraz z druhej ligy klub, ktorý bol pripravený aj z hľadiska infraštruktúry.

Zároveň je liga od začiatku vyrovnanejšia, napínavejšia. Najmä vrch tabuľky je viac nabitý, pretože Slovan a Trnava sú väčšmi vyťažené vzhľadom na ich pôsobenie v európskych pohároch. A to, samozrejme, ľudí láka oveľa viac. To sú dva hlavné dôvody – väčšia vyrovnanosť ligy a fakt, že všetky kluby hrajú na vlastných štadiónoch. 

Aký veľký podiel má práve fakt, že všetky tímy hrajú na domácom štadióne?

Veľký. My sme v rámci strategického plánu mali ako jednu z merateľných úloh nastavené zvyšovanie návštevnosti. Základným cieľom by pre nás malo byť viac ako tritisíc divákov na jedno stretnutie. Ak budeme my aj kluby na tom pracovať tak, ako máme, potenciál je cez štyritisíc divákov na stretnutie.

Košice sú nováčikom ligy, ale v tabuľke priemernej návštevnosti sa držia za silnou trojicou v zložení DAC 1904, Slovan, Spartak. Čomu to pripisujete?   

Myslím si, že druhé najväčšie mesto na Slovensku musí byť v popredí. Podľa mňa by dokonca malo atakovať najvyššie priečky. Slovan a Trnava sú tradičné kluby a tvrdo bojujú o priazeň, Dunajská Streda zas dlhodobo výborne pracuje s fanúšikmi. Košice majú zaujímavý potenciál, najmä ak do toho zapadnú aj športové výsledky. Teraz sa im až tak nedarí, no napriek tomu tam divácky záujem stále je. Je pozitívne, že návštevnosť na jednotlivých zápasoch u nich doteraz neklesla pod dvetisíc divákov. Druhá vec je atraktivita súperov, veď sezónu otvárali so Slovanom. Pre divákov je to zaujímavé meranie síl, ktoré chcú vidieť, zažiť. 

Naopak, Dunajská Streda je oveľa menšie mesto, no aj tak v priemernej návštevnosti kraľuje ligovým klubom. Čo presne znamená ich spomínaná dobrá práca s fanúšikom?

Vedia, čo chcú komunikovať, ako a komu. Majú vlastný CRM systém, ktorý im pomáha lepšie spoznať fanúšikov a ich správanie. Majú vytvorenú digitálnu identitu fanúšikov, takže vedia, ako často chodia na futbal, na aké zápasy, vedia ich osloviť na konkrétne zápasy a ponúknuť im niečo viac, emóciu, konkrétne kúsky z fanshopu. Pracuje na tom tím ľudí a je to množstvo práce. Darí sa im však dlhodobo udržiavať zaujímavý priemer, hoci Dunajská Streda nie je až tak veľké mesto. Treba však povedať, že pracujú so širšou spádovou oblasťou. Profilujú sa ako klub, ktorý výrazne komunikuje smerom k menšine maďarskej národnosti na Slovensku, čo je úplne relevantné. Je to súčasťou ich identity a komunikácie. Veľa ľudí, ktorí v danej oblasti žijú, DAC sledujú a chodia na zápasy. Zároveň je DAC dlhodobo klubom, ktorý chce bojovať o najvyššie priečky. To do toho tiež zapadá, ľudia majú preto ešte väčší záujem o jednotlivé zápasy. 

Zohrávajú rolu pri návštevnosti zápasov aj ďalšie faktory alebo chodia Slováci na futbal len kvôli samotnej hre?

Čo sa týka sledovania zápasov, futbal má najväčšiu konkurenciu spomedzi všetkých športov. V podstate od pondelka do nedele sa hrajú zápasy naprieč celou Európou, vrátane Ligy majstrov a najväčších líg. Sme naozaj vo veľmi konkurenčnom prostredí. My aj kluby musíme robiť stále viac pre to, aby si diváci našli cestu na štadión. Samozrejme, je pohodlnejšie sledovať zápasy z pohodlia domova, mať možnosť vidieť viacero duelov, možno aj zahraničných v kombinácii so slovenskými. Myslím si však, že vieme ponúknuť niečo navyše oproti televíznym zápasom. Ide práve o emóciu na štadióne, o priamy zážitok z diania nielen na hracej ploche, ale aj na štadióne celkovo. Dôležité je, aby sme my i kluby pracovali na doručení takejto emócie ľuďom aj pred zápasom. Aby boli motivovaní prísť na zápas a užiť si ho s priateľmi, vo väčšej skupine. Spoločne tak môžeme dosiahnuť dlhodobo nastavené ciele. 

Aký vplyv majú na návštevnosť výsledky jednotlivých tímov? 

Nepochybne majú vplyv, ale nemal by byť veľký. U nás už v minulosti bolo tradične najväčším problémom, že fanúšikovia chodili viac na súpera ako na domáci tím. Čo je trošku škoda, pretože každý tím má svoju vlastnú identitu, vlastnú cestu. Naše kluby robia výbornú prácu. Niektoré vychovávajú zaujímavých hráčov pre domáci, ale i zahraničný trh. Ďalšie zas vychovávajú reprezentantov, ktorí sa už dnes objavujú v reprezentácii, tak v seniorskej, ako aj mládežníckej. Slovenský tím U21 je tvorený prevažne z hráčov Niké ligy. Bolo by dobré, keby sa ľudia naučili podporovať svoj lokálny klub. Aby nechodili na súpera, ale fandili svojmu tímu. Z tohto pohľadu sú výsledky dôležité, ale v rozhodovaní fanúšika by nemali zohrávať markantnú rolu. Neraz práve vtedy, keď sa nedarí, potrebujú kluby divácku podporu na najvyššej možnej úrovni. Je však logické, že pri lepších výsledkoch záujem narastá. Vidíme to aj pri kluboch, ktoré hrajú európske súťaže. Keďže sa bojuje o postup zo skupiny a v každom zápase o niečo ide, ľudia k tomu veľmi inklinujú a chcú byť pri tom. Ide totiž o priamu emóciu, zážitok, možnosť byť pri veľkom úspechu. 

Čo vás osobne ešte teší okrem samotných čísel návštevnosti? 

Všímame si aj iné dáta, napríklad sledovanosť prenosov, či už televíznych, alebo na platforme Voyo. Takisto sledujeme, ako sa vyvíja návštevnosť jednotlivých klubov aj celkový záujem o ligu, čo a ako sa o nej hovorí a píše, koľko je mediálnych výstupov. Z pohľadu záujmu o ligu a ligové zápasy vidíme rastúci trend, čo je veľmi pozitívne. Pri televíznych zápasoch nám zas stúpol podiel na trhu. V porovnaní s vlaňajškom si ligové stretnutie v televízii zapne väčší počet ľudí a uprednostní ho pred iným typom programu, ktorý by mohli sledovať. Už existuje návyk na konkrétny čas prenosu. Ľudia si v čoraz väčšom počte nachádzajú cestu k priamym prenosom na TV Dajto, či Nova sport. 

Veľmi pozitívne a motivujúce sú pre nás čísla sledovanosti na Voyo. Túto platformu vnímame ako budúcnosť, pretože popularita internetových mediálnych služieb rastie a ľudia chcú dnes sledovať obsah všade. Bez obmedzení a bez toho, aby museli sedieť pri televízii. Ale v televíznej kvalite. Voyo ponúka prenosy všetkých zápasov a ich sledovanie v telefóne, v tablete, či na televíznej obrazovke. Plnohodnotný zážitok v televíznom spracovaní, s komentárom a so stúpajúcim počtom kamier na štadióne. Pri porovnaní úvodných desiatich kôl minulej a aktuálnej sezóny stúpla sledovanosť zápasov na Voyo o 73 percent. To je ohromné číslo.