Naše kluby prilákali viac fanúšikov na štadióny aj k obrazovkám

Naše kluby prilákali viac fanúšikov na štadióny aj k obrazovkám

Rozhovor s prezidentom Únie ligových klubov Ivanom Kozákom na aktuálne témy.

Jesenná časť našej ligy sa skončila pred niečo vyše mesiacom. Aké dojmy vo vás zanechala?
Prevažujú výrazné pozitíva. Jeseň mala opäť európsky nádych vďaka fantastickému postupu Slovana Bratislava do skupinovej fázy Európskej ligy. Druhú sezónu po sebe sme v skupinovej fáze mali svojho zástupcu, keď Slovan nadviazal na svojho najväčšieho rivala Spartak Trnava. Napriek dominancii Slovana po osemnástich jesenných kolách je Fortuna liga stále mimoriadne zaujímavá, veď o prvú šestku bojuje sedem tímov, od štvrtého Ružomberka až po desiatu Sereď. Nás veľmi teší kontinuálny rast čísel návštevnosti i sledovanosti ligového futbalu v televízii aj napriek tomu, že dva kluby stále hrajú mimo svojich štadiónov.

Náš majster zažil druhýkrát v rade zaujímavú a úspešnú európsku jeseň. Myslíte si, že to môže byť začiatok trvalého trendu?
Bol by som mimoriadne rád, ak by to tak bolo. Mať zástupcu v skupinovej fáze európskeho pohára je výborná sprava pre celú našu ligu. Zvyšuje to prestíž jednotlivých klubov, ale aj súťaže. Čítal som množstvo názorov o úrovni slovenskej ligy, že Slovan bol úspešný aj napriek jej nižšej kvalite, s tým si však dovolím nesúhlasiť. Samozrejme, naša Fortuna liga nepatrí medzi najsilnejšie európske súťaže, no jej kvalita každým rokom rastie. Je to dané tým, že kluby dávajú výrazný priestor mladým a talentovaným hráčom, nielen slovenským, ale aj zahraničným. Dokladuje to aj fakt, že aktuálny majster Slovan Bratislava to v žiadnom z ligových stretnutí nemal vyslovene jednoduché a na víťazstvá musel podať aj vo Fortuna lige mimoriadne kvalitné výkony. Mali by sme si viac vážiť to, čo máme doma, pretože naša liga je zárukou toho, že každý fanúšik môže na vlastné oči vidieť budúce hviezdy európskeho futbalu.

Máte už bližšie informácie, čo by pre naše kluby mala znamenať reforma európskych súťaží od sezóny 2021/22?
Európsky futbal sa stal obrovským biznisom. Aktuálne zmeny reflektujú tlak veľkých klubov na to, aby sa špička ešte viac koncentrovala v Lige majstrov. UEFA však zároveň chce poskytnúť možnosť európskej konfrontácie aj ostatným asociáciám, ktorých kluby sa štandardne nedostavajú do skupinových fáz. Pevne verím, že trend bude z tohto pohľadu pre naše tímy priaznivý. 

Ktoré mužstvá a jednotlivci vás v jesennej časti Fortuna ligy zaujali?
Túto časť sezóny jednoznačne ovládol Slovan Bratislava, ktorý zároveň sústredí vo svojom mužstve obrovskú silu. Ako bývalý obranca sledujem intenzívnejšie defenzívne rady a stopérska dvojička Božikov - Abena predstavuje naozaj veľkú kvalitu. V každom mužstve sa však objavili zaujímaví hráči. Žilina dodala do slovenskej reprezentácie Róberta Boženíka, Slovan má vo svojom útoku top kanoniera Šporara. V Dunajskej Strede sa opäť objavili perspektívni mladí hráči ako Beskorovajnyj či navrátilec Fábry. Pozitívnym prekvapením súťaže je zatiaľ MFK Ružomberok, kde ma z mladíkov zaujal Tomáš Bobček, ktorý môže mať pred sebou sľubnú perspektívu. 

Hovorí sa o počte cudzincov či mladých hráčov v našej lige. Aký je váš názor na tieto témy?
Fortuna lige je mladá súťaž s potenciálom rastu. Samozrejme, kvalitou sa nikdy nebudeme môcť porovnávať s európskou elitou, ktorá je z hľadiska financií úplne niekde inde. Sme však zaujímaví tým, že poskytujeme možnosť rozvoja mladých hráčov. Našu ligu vďaka talentovaným mladíkom skautujú kluby z takých krajín ako Belgicko, Holandsko či Taliansko. To je výsledok kvalitnej práce klubov Fortuna ligy. Viac ako 37% futbalistov, ktorí u nás na jeseň hrali, sú vekom pod hranicou, keď môžu reprezentovať svoje krajiny v kategórii do 21 rokov. To je zaväzujúce číslo.
K téme cudzincov poviem jednoznačne, že zaujímavých mladých hráčov zo zahraničia v našej lige vítame. Nepovažujem za správne, aby sme neustále spochybňovali niektoré tímy kvôli ich práci so zahraničnými hráčmi. Je totiž logické, že kluby hľadajú talentovaných chlapcov v rámci svojich možností. Kvalitní mladí slovenskí či európski hráči majú vysokú cenu, a preto sa musia kluby zameriavať aj na cudzincov. Na tom nie je nič zlé, je to dokonca prínos pre Fortuna ligu. Veď nezabúdajme, že aj vďaka kvalitnému skautingu klubov ako AS Trenčín boli súčasťou našej ligy napríklad brazílsky reprezentant Wesley, či jeden z veľkých talentov svetového futbalu Leon Bailey, ktorý hra v Bayeri Leverkusen. 

V úvode ste spomenuli stúpajúcu návštevnosť či sledovanosť televíznych prenosov. Môžete fanúšikom priblížiť konkrétne čísla?
Obrovským impulzom pre rast návštevnosti bolo samozrejme otvorenie Národného futbalového štadióna na Tehelnom poli v Bratislave. Celkovo sme zaznamenali rast na úrovni viac ako 16%, na tribúny si našlo cestu o takmer 37 000 fanúšikov viac ako počas jesene v predchádzajúcej sezóne. V prvých osemnástich kolách aktuálneho ročníka sme prekročili hranicu štvrť milióna fanúšikov, čo je výborné. Futbal je lídrom návštevnosti v kolektívnych športoch a túto pozíciu si chceme udržať. Stále mame dva kluby, ktoré nehrajú na svojich štadiónoch, a tak je reálne, že pri úplnom vyriešení infraštruktúry budeme atakovať prekročenie priemernej návštevy 3000 fanúšikov na jedno stretnutie. Ak sa na tieto čísla pozrieme pomerovo, aj voči okolitým krajinám sme na tom primerane, ale našou ambíciou je ďalej rásť.
Sledovanosť televíznych prenosov vieme merať najmä vďaka našej spolupráci s verejnoprávnou televíziou. Tak, ako pri návštevnosti, aj tu je futbal lídrom medzi kolektívnymi športmi. Trhový podiel futbalových prenosov vo vekovej kategórii 12+ atakuje hranicu 8 percent, čo vnímame maximálne pozitívne, medzisezónne sme narástli o viac ako pol percentuálneho bodu. Obrovské čísla dosahovali zápasy našich pohárových účastníkov. Sme radi, že sa nám spoločne s klubmi podarilo prostredníctvom našej marketingovej spoločnosti ÚLK Marketing zabezpečiť, že všetky domáce zápasy našich zástupcov v európskych súťažiach boli na televíznych obrazovkách, čo v minulosti nebývalo štandardom. 

Čomu pripisujete tento rast?
Atraktivita Fortuna ligy rastie, čo nám potvrdzujú aj výsledky prieskumu, ktorý realizovala spoločnosť Kantar Media pre UEFA v roku 2019. Oproti roku 2016, keď sa robil rovnaký prieskum, sme vo všetkých sledovaných kritériách narástli minimálne o 5 percent. V tomto prieskume dokonca fanúšikovia ocenili stúpajúcu atraktivitu nárastom o 12 percent. Určite to ma súvis s výbornou pracou klubov. Mnohé sa snažia produkovať behavý a ofenzívny futbal s vysokým počtom gólov, ale svoje urobila aj zmena hracieho modelu. Vypadlo viacero zápasov, ktorých náboj nebol až taký vysoký, keďže sa odohrávali medzi tímami v strede tabuľky. Teraz je napätie na oboch póloch tabuľky, v boji o európske pohárové miestenky, ale aj o udržanie sa. Zároveň všetky kluby chcú hrať v nadstavbovej časti o titul a boj o tieto priečky robí našu ligu zaujímavejšou. 

Ste spokojný s takýmto vývojom?
Určite áno, to bol náš cieľ, keď sme pracovnej skupine predložili návrh na úpravu hracieho modelu. Naši ľudia sa zároveň zaoberali aj vyžrebovaním. Došlo k úpravám, ktoré zabezpečili, že vo Fortuna lige sú lepšie rozložené atraktívne zápasy a napätie tak graduje. Pevne verím, že budeme schopní tento trend udržať. 

Aké výzvy stoja pred Fortuna ligou a Úniou ligových klubov v roku 2020?
Pripravujeme jeden naozaj veľký projekt, ktorý spustíme hneď v úvode tohto roka. Pôjde o pokračovanie Futbalu v meste, projekt však naberie iný rozmer. Viac sa fanúšikovia dozvedia už čoskoro. Chceme sa výraznejšie aktivovať aj v e-sport priestore. Myslím si, že fanúšikovia sa budú mať na čo tešiť nielen v najbližšom polroku, ale aj v budúcej sezóne.
Za posledný rok sa naplno rozbehla aj naša marketingová spoločnosť ÚLK Marketing, ktorá už v prvých dvoch sezónach fungovania dokázala zabezpečiť výrazný rast príjmov Fortuna ligy. Tieto príjmy sa prerozdeľujú klubom a našou ambíciou je, aby naďalej rástli. Hľadáme priestor v debatách s našimi aktuálnymi, ale aj potenciálnymi novými partnermi. Futbal je svetový fenomén, je dôležité, aby sme aj na Slovensku naskočili na pozitívne trendy z okolitých trhov.
Dôležitou témou, ktorú sme odštartovali, je aj aktívna komunikácia futbalu voči ovplyvňovaniu zápasov. Futbal je jediný šport, ktorý aktívne bojuje proti týmto neduhom. Chceme ukázať, že je to krásny a čistý šport. Spoločne so Slovenským futbalovým zväzom aktívne pracujeme na implementácii systému VAR do Fortuna ligy, zatiaľ do zápasov s priamym televíznym prenosom. Bol by to ďalší dôležitý krok, hoci musím povedať, že ani VAR nie je všeliek, čo vidíme aj v okolitých krajinách.

Všetky kluby už začali zimnú prípravu, pomaly sa rozbieha aj prestupový kolotoč. V niektorých fortunaligových kluboch dochádza aj k pohybu vo vlastníckej štruktúre. Aké informácie o nich máte a čo znamenajú pre budúcnosť súťaže?
Áno, príprava odštartovala naozaj zostra. Všetky mužstvá už naplno zaberajú a minimálne v dvoch našich kluboch prebiehajú intenzívne investorské aktivity. Do Nitry vstupuje nový ukrajinský majiteľ, z dostupných informácií vyzerajú byť ciele nového manažmentu pre Nitru sľubné. V tomto meste a regióne sa skrýva potenciál. Klub dlhodobo výborne pracuje s mládežou a má silnú značku. Pevne verím, že budúcnosť futbalu v Nitre bude pozitívna a prínosná pre Fortuna ligu.
V Senici došlo k menším turbulenciám a podľa našich informácií aktuálne prebiehajú debaty s možným novým investorom. Ak by tieto rokovania dopadli dobre, Senica ešte určite bude chcieť zabojovať o prvú šestku.
Futbal je v celej Európe, a tým pádom aj na Slovensku, zaujímavou investičnou príležitosťou. Samozrejme v prípade, ak je jasne stanovený strategicky plán fungovania klubu. Aj tieto vstupy zahraničných záujemcov svedčia o tom, že v našej lige vidia potenciál. Čínsky kapitál dostal tradičnú značku Slavia Praha opäť na európsku scénu. Aj na tomto príklade vidíme, že takéto spojenie môže byť úspešné. Pevne verím, že všetci investori vstupujú do nášho futbalu s pozitívnym nastavením, aby nielen oni, ale najmä fanúšikovia klubov mali radosť z progresu ich tímov.

V minulom roku ste ako vedenie ÚLK boli aktívni aj na medzinárodnej scéne. Čo môžete prezradiť o tejto téme?
Dlhodobo máme definovane, že v našom priestore chceme aktívne komunikovať s partnermi na ligových úrovniach. V minulej sezóne sme rozbehli diskusiu s predstaviteľmi organizácie Európske ligy, ktorí dlhodobo bojujú za väčšiu solidaritu medzi európskymi futbalovými súťažami. Momentálne diskutujeme o možnosti nášho aktívneho zapojenia do tejto organizácie.

Čo by ste zaželali fanúšikom a celej našej lige do roku 2020?
Všetkým v prvom rade zdravie, aby sa mohli venovať tomu, čo ich baví a plniť si svoje sny. Spoločne by som nám zaželal krásny futbalový rok 2020, v ktorom sa budeme môcť tešiť z postupu na EURO 2020, ale aj následného európskeho leta, ktoré sa skončí ďalšou účasťou niektorých našich tímov v skupinovej fáze európskych pohárov.