Cieľom rozvoj a prilákanie väčšieho počtu fanúšikov

Cieľom rozvoj a prilákanie väčšieho počtu fanúšikov

Z marketingového workshopu Niké ligy, ktorý sa uskutočnil na konci marca 2024 v Trenčíne.

Aktuálna priemerná návštevnosť zápasov Niké ligy sa pohybuje približne na hranici 2 500 fanúšikov. Na jednej strane ide o štatisticky najlepšiu sezónu za posledných desať rokov najvyššej slovenskej ligy, no zápasov, ktoré sleduje ani nie tisícka fanúšikov na tribúnach, je stále dosť. V aktuálnej sezóne takmer pätina.

 „Aktívne riešime rozvoj a spolu s klubmi hľadáme odpovede na otázku, ako prilákať ešte viac fanúšikov na tribúny. Verte, nie je nám to jedno. Chceme plné štadióny, chceme väčšiu emóciu na tribúnach,“ prihovára sa výkonný riaditeľ Únie ligových klubov, riadiacej organizácie Niké ligy, Michal Mertinyák.   

Na marketingovom workshope všetky kluby  

Slovo marketing naberá každým rokom na sile. Aj preto je jedným zo strategických pilierov Niké ligy vzdelávanie marketingových a PR ľudí z klubov najvyššej slovenskej súťaže. Na konci marca zorganizovala Únia ligových klubov ďalší zo série marketingových workshopov. Tentoraz v Trenčíne, priamo pod hradom Matúša Čáka, na Štadióne Sihoť.   

„Každý rok máme podobný workshop na inej klubovej pôde. Napríklad vlani to bolo v Dunajskej Strede, predtým v Bratislave. Tentoraz sme boli v Trenčíne. Témou tohtoročného workshopu bola marketingová stratégia. Prvý deň bol o vzdelávaní. O cenné know-how sa podelili napríklad Pavol Minár z Inspirations Minar, alebo Philipp Mokrohs, ktorý v minulosti viedol brandový tím v Bayerne Mníchov. Druhý deň bol interaktívny a bol súčasťou aktuálne prebiehajúcej kvalitatívnej analýzy Niké ligy. Som presvedčený, že každému jednému workshop niečo dal. Len každodenná poctivá práca nás posunie vpred. Sme v tom spolu, sme jeden tím,“ priblížil tohtoročný workshop marketingový riaditeľ Niké ligy Milan Ondruš, pričom ocenil, že v Trenčíne sa zišli ľudia zo všetkých klubov našej najvyššej futbalovej súťaže.

Marketingového workshopu sa zúčastnili zástupcovia všetkých klubov Niké ligy. Foto: ÚLK

Analýza, stratégia, budúcnosť

Zmena v podobe nového titulárneho partnera, ktorým je od sezóny 2023/24 spoločnosť Niké, dáva priestor na rast. Základom je však ucelená stratégia. Tá by nemohla vzniknúť bez detailnej analýzy. Kto sú fanúšikovia futbalu na Slovensku? Ako ich uspokojiť? Čo nám chýba? Na mnohé otázky už poznáme odpovede a nájdeme ich v pripravovanom strategickom koncepte Niké ligy.   

„Aj na tomto workshope sa venujeme budúcnosti. Sami vidíme priestor a možnosti, v ktorých sa chceme a vieme zlepšovať. Vnímame problematiku návštevnosti a je pre nás kľúčové ísť skutočne do hĺbky. To znamená, vypočuť si nielen názor na ligu ako celok, ale následne identifikovať možnosti na zlepšenie sa, či zlepšenie práce v jednotlivých kluboch. Cítime, že máme väčší potenciál a chceme ho spoločne naplniť. Tak, aby sme sa nielen ako Niké liga, ale aj ako jej jednotliví členovia, od Slovanu až po FC ViOn, posunuli ďalej,“ povedal výkonný riaditeľ ÚLK Michal Mertinyák v obklopení zástupcov dvanástich klubov najvyššej futbalovej súťaže na Slovensku.   

So zámerom vidieť slovenský ligový futbal v širšej perspektíve Únia ligových klubov na vytváraní stratégie spolupracuje s marketingovou agentúrou Inspirations Minar, ktorá stojí za novodobými príbehmi viacerých známych slovenských značiek. V pozícii konzultanta dopĺňa túto agentúru Philipp Mokrohs, marketingový stratég a niekdajší brand manažér popredného nemeckého klubu FC Bayern Mníchov.   

Niké liga má potenciál   

„Niké liga má veľký potenciál,“ zareagoval Pavol Minár z Inspirations Minar na margo spolupráce s Úniou ligových klubov. „Za posledné roky sa urobil veľký kus práce a teraz spoločne pracujeme na tom, aby boli ligové zápasy čoraz zaujímavejšou možnosťou, ako stráviť voľný čas s rodinou, či s priateľmi. Zatiaľ sme absolvovali kvalitatívny prieskum, v rámci ktorého nám ľudia, aktívni fanúšikovia aj nefanúšikovia, porozprávali, čo si myslia o lige, ale aj o futbale všeobecne. Čaká nás ešte porovnanie kvantitatívnych dát a následne prinesieme prvotný návrh stratégie,“ doplnil s tým, že o voľný čas ľudí v súčasnosti súperí nesmierne veľa záujemcov od športového po zábavný priemysel, v online, aj v offline svete: „Preto musia športové organizácie reagovať brandingovo, marketingovo. Inak povedané, keď zaznie Niké liga, v ľuďoch by mali zazvoniť také emócie a myšlienky, na základe ktorých si so svojimi blízkymi nájdu cestu na štadión.“   

Aj Philipp Mokrohs potvrdil, že je dôležité hľadieť dopredu a premýšľať o ligovom futbale v kontexte rýchlo sa meniacej doby: „Niké liga v súčasnosti čelí viacerým výzvam, ktoré charakterizuje menší záujem a nízka obsadenosť štadiónov. Práve v tomto období je dôležité aktívne hľadať nové cesty, čeliť výzvam a spoločne vyvíjať riešenia. Objavujú sa rôzne otázky o tom, kto sú vlastne budúci fanúšikovia a čo ich zaujme, pre čo budú ich srdcia biť? Niké liga potrebuje ucelenú stratégiu, ktorá určí kurz a zastreší množstvo jednotlivých tém. Jasným cieľom je dlhodobo posilňovať značku, definovať, zaujať a udržať si cieľové skupiny fanúšikov a formovať nové zdroje komerčného rastu.“   

Interné vzdelávanie ako nutnosť v Niké lige   

Niké liga už v nasledujúcej sezóne štartuje vzdelávací program pre marketingových zástupcov všetkých klubov najvyššej súťaže.   

„Rozbiehame vzdelávací projekt, ktorého sa musí zúčastniť minimálne jeden človek z každého klubu Niké ligy. Cieľom je posunúť marketingových ľudí z klubov na ďalší level a ponúknuť im komplexnú vzdelávaciu platformu v oblasti športového marketingu. Ide o unikátnu vec na Slovensku. Bude to ročný program, na ktorom spolupracuje s viacerými zahraničnými, aj domácimi odborníkmi,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ ÚLK Michal Mertinyák.